Urodziła
się w Komarowie powiat Zamość w 1935 r. Studiowała
na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we
Wrocławiu. Dyplom otrzymała w 1965 r.
Przez osiem lat pracowała w przemyśle lekkim jako
projektant dziewiarstwa. Następnie od 1974 r. projektant w Biurze Projektów.Zajmuje się tkaniną artystyczną i
projektowaniem odzieży dzianej.
Od
1972 roku. tj. od daty powstania, jest członkiem Grupy .,10 X Tak". Do
roku 1985 pracowała zawodowo w przemyśle lekkim jako projektant dziewiarstwa
a następnie w biurze projektów jako projektant.
Uczestniczyła
w Warsztatach Twórczych WT Kowary w latach 1974 -1991, 1995-1999.
Wystawy indywidualne:
1979 - BWA, Wałbrzych 1980 - Galeria „X", Wrocław
1987 - Galeria „Na Ostrowie , Wrocław
1989 - Galeria Fabryki Dywanów w Kowarach.
Udział w wystawach zbiorowych w kraju:
1973 - Ogólnopolskie Targi Tkaniny Artystycznej w Łodzi.
1974 - Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz, Warszawa - „Zachęta";
Ogólnopolskie Targi Tkaniny Artystycznej w Łodzi; „Prezentacje 74 , Wrocław.
1975 - „Prezentacje 75"
Muzeum Architektury, Wrocław. 1976 - „Prezentacje 76" Muzeum
Architektury, Wrocław.
1978 - Wystawa tkaniny towarzysząca Międzynarodowemu Triennale Rysunku,
HWA Wrocław.
1979 - ,.Prezentacje 79 , BWA Wrocław.
1981 - II Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź.
1983 - Wystawa Środowiska
Wrocławskiego z okazji II Pielgrzymki Ojca Św. 1984 - III Ogólnopolska
Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź.
1985 - Okręgowa Wystawa Plastyki „Na Ostrowie", Wrocław. 1986 - Targi.
Sztuki „Interart" 86, Poznań.
1987 - Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Koszalin.
1988 - Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej towarzysząca IV Triennale
Tkaniny Unikatowej, Łódź.
1989 - Jubileuszowa Wystawa
Poplenerowa „XV-lecie Warsztatów Tkackich, Kowary", Centralne Muzeum Wlókiennictwa,
Łódź; BWA Awangarda, Wrocław; BWA, Zielona Góra; BWA, Gorzów Wielkopolski;
BWA, Poznań."
1990 - IV Biennale Sztuki Sakralnej, BWA Gorzów Wielkopolski; Ogólnopolska
Wystawa „Mate Formy Tkackie" BWA, Jelenia Góra.
1991 - „10 X Tak" -
Textilkunst aus Polen, Tubingen. 1992 - „Kontynuacje- Wrocław 1992", Wrocław.
1992 - V Biennale Sztuki Sakralnej, BWA Gorzów
Wielkopolski - medal.
2003
- Udział w wystawie
XXX -lecie tkaniny na Dolnym Śląsku - Warsztat Twórczy - Kowary, Centralne
Muzeum Włókiennictwa, Łódź, 12.VI. – 15.VIII.2003
Udział w wystawach zagranicznych:
1977 - Wystawa Tkaniny Polskiej, Berlin Zachodni; Wystawa Tkaniny Polskiej,
Diisseldorf.
1979 - Wystawa Tkaniny Polskiej Marle, RFN. Wystawa Tkaniny z okazji Dni
Polskich, Hagen RFN.
1980 - Wystawa Tkaniny „Wrocław
Pozdrawia Wiedeń". 1983 - Wystawa Tkaniny „Wrocław Pozdrawia Wiedeń".
1984 - Wrocławska Tkanina i Ceramika Artystyczna, Drezno.
1988 - Wystawa Ogólnopolska towarzysząca VI Międzynarodowemu Triennale
Tkaniny w Łodzi
Prace w zbiorach: Centralne
Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze;
„Dom Polski" w Toronto, Kanada.
MARIA BIAŁOWOLSKA była wśród
tych pierwszych 10-cłu odważnych, które w 1972 roku powiedziały TAK i zawiązały
wrocławską Grupę tkacką. Artystka pozostała jej uczestniczką przez
wszystkie następne lata aż do chwili obecnej.
Białowolska
ukończyła studia na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej Wyższej Szkoły
Sztuk Plastycznych w 1965 roku. Wkrótce podjęła pracę jako projektant w
dziedzinie dziewiarstwa, tam poznała niektóre walory włóknistych materii. Od
czasu przystąpienia do Grupy .,10 x TAK" zajmuje się konstruowaniem
tkanin przeznaczonych do współczesnych wnętrz poszukując dla nich formuły
najwłaściwszej oczywiście według własnego rozumienia.
W tym poszukiwaniu artystka przebyta już długą drogę. Rozpoczęła ją od
zachłyśnięcia się urodą wełny, tym miękkim, sprężystym tworzywem, pełnym
naturalnego ciepła, które pozwalało stworzyć na warsztacie tkackim zwartą
konstrukcję o dość dowolnej kompozycji i różnorodnej kolorystyce. Stopniowo
fascynacja włóknem i barwą ulegała uspokojeniu zastępowana poczuciem
wzrastającej dyscypliny narzucanej sobie w miarę oswajania się z tworzywem i
zdobywaniu umiejętności tkackich, które pozwalały poznać dogłębnie reguły
rządzące klasycznym warsztatem.
W ciągu minionych lat artystka znacznie przekształciła styl swoich tkanin i
doszła do dużej powściągliwości, posuniętej w niektórych pracach niemal
do ascezy. Osiągnęła ją dzięki dwóm zwłaszcza cechom - stosowaniu gamy
monochromatycznej i
klarownej, niemal linearnej kompozycji zamkniętej najczęściej w kwadracie lub
wydłużonym prostokącie. Podkreśla ją czytelna. zróźnicowana fakturalnie
struktura tkacka, powstająca w wyniku stosowania kilku splotów oraz szpar między
poszczególnymi częściami tkaniny. Szpary te uwypuklają plastyczność w
zasadzie płaskiej tkaniny. To zainteresowanie podrzeźbianą światłem
powierzchnią, wywodzić może swój rodowód z obszaru działań ceramiki, od
których nie jest zapewne wolna kształtowana w czasie studiów w tym kierunku
wyobraźnia artystki.
O
tkaninach Biafowolskiej można powiedzieć, że są nie tyle
utkane co konstruowane. Autorka buduje bowiem kompozycje silnie zrytmizowane,
dla których podziały pionowe, poziome i diagonalne stanowią podstawowy arsenał
środków formalnych. Wraz z ograniczeniem kolorystyki do używania bieli,
wielorakich szarości i czerni zyskują ową powściągliwą wymowę.?
W tym
uporządkowanym systemie geometryzmu artystka znajduje miejsce na pewne złagodzenia
przyjętego gorsetu zasad dzięki wprowadzeniu swoistej ornamentyki łamiącej
ogólną sztywność. Polega ona na aranżacji i zestawieniu poszczególnych
prostych elementów w bardziej skomplikowane całości tworzące rytmiczne układy
ornamentalne. Wydaje się, że ten typ kompozycji najbardziej odpowiada Marii
Białowolskiej, która z natury swej jest racjonalistką lecz nie pozbawioną
tęsknoty do emocjonalnych przeżyć, o czym świadczy wnikliwsza analiza jej
pozornie chłodnej twórczości.
|