Studia
na Wydziale Tkaniny Artystycznej ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Gołkowskiego
ukończyła w 1959 roku. Była członkiem ZPAP Okręgu Wrocławskiego od 1973 r.
Od tego też roku należała do Wrocławskiej Grupy Tkackiej „10 X Tak".
Brała udział w ponad stu wystawach krajowych i zagranicznych z zakresu tkaniny
artystycznej, a także malarstwa i grafiki, w tym w 6 wystawach indywidualnych.
Była nauczycielką plastyki w Prywatnym Żeńskim Liceum Ogólnokształcącym we
Wrocławiu. Urszulanka Unii Rzymskiej od Najświętszego Serca Jezusa. Przeżyła
77 lat i 50 lat ślubów zakonnych. Długoletnia nauczycielka, b. żołnierz AK. Uczestniczyła
w Warsztatach Twórczych WT Kowary w latach 1974 -1990.
Wystawy
indywidualne:
1981
- Biuro Wystaw Artystycznych, Wrocław; Klub „Znicz", Wrocław; Biblioteka
Miejska, Trzebnica; Miejski Ośrodek Kultury, Wołów, Milicz 1989 - Galeria
Jatki, Wrocław
Udział w wystawach
zbiorowych w kraju:
1973 - Targi
Plastyki, Wroclaw (malarstwo); Wystawa Kultury Fizycznej i Turystyki, Warszawa
(grafika i rysunek); Konkurs „Czystość i porządek" -- Warszawa
(plakat); 1974 - Wystawa
objazdowa na terenie Zagłębia Miedziowego (malarstwo); Targi Tkaniny, Łódź; 1975 - Salon
„Art-u", Wroclaw (malarstwo)
; 1977 - Wystawa
Konkursowa na projekt gobelinu, Gdańsk; Wystawa XXX-lecia ZPAP, Wrocfaw
(tkanina); 1978 - Konkurs na
projekty gobelinów do zamków południowej Polski, Kraków;
1979 - Salon „Art-u"
-Wystawa XXXV-lecia ZPAP, Wrocław; „Artyści Dzieciom" - wystawa z aukcją,
Wrocław (tkanina); 1981 - Salon„Art-u",
Wrocław (tkanina)
; 1988 - III Biennale Sztuki Sakralnej, Gorzów Wlkp. (tkanina); Wojewódzka Wystawa Nauczycieli,
Wołów (tkanina); 1989
- Salon Sztuki „Na Solnym", Wrocław (tkanina) 1992 - „Kontynuacje -
Wrocław 1992", Wrocław; 1992 - V Biennale Sztuki Sakralnej BWA Gorzów
Wielkopolski
.
Zmarła
22 sierpnia 1995 r.
•
Udział w wystawie XXX -lecie tkaniny na Dolnym Śląsku - Warsztat Twórczy -
Kowary, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź, 12.VI. – 15.VIII.2003
MARIA
MAŁGORZATA BOGUCKA - uczestniczyła od początku a więc od 1972 roku w działalności
Grupy „10 X TAK". Wyróżniała się ona znacznie wśród pozostałych
artystek zespołu. Przy czym wpływ jej postawy na atmosferę wzajemnych stosunków
panujących w Grupie wydaje się bardzo istotny.
Charakterystykę osobowości artystki wypadnie zacząć od informacji, że Maria
Malgorzata Bogucka należy do Wspólnoty Sióstr Urszulanek we Wrocławiu.
Jednocześnie posiada ukończone studia artystyczne w krakowskiej Akademii Sztuk
Pięknych zakończone dyplomem na Wydziale Tkaniny u prof. Stefana Golkowskiego
uzyskanym w 1959 roku. Poza tkaniną uprawiała inne dziedziny sztuki -
projektowała
witraże, kompozycje w metalu i grafikę książkową.
Jej postawa pobudza do wielorakich refleksji ze szczególnym uwzględnieniem
oddziaływania wiary. Znajduje ona bezpośrednie odbicie w pracach Siostry-artystki,
która często tworzy kompozycje związane z postaciami świętych jak choćby
dyptyk poświęcony opiekuńczej św. Urszuli patronce macierzystego Zakonu. Wśród
innych postaci pojawia się np. św. Franciszek w otoczeniu; ptaków i zwierząt.
W szeregu gobelinów podejmuje autorka ponadto tematy symboliczne poszukując
dla nich plastycznej metafory i to zarówno upostaciowanej jak np. w tkaninach
„Błędne ogniki", „Apokalipsa Św. Jana I i II°, jak też w typie
lirycznej abstrakcji np. „Wielkie Przejście", „Poranna modlitwa"
itp.
Nie tylko tematyka
o treści sakralnej jest obecna w twórczości Siostry Boguckiej, pojawiają
się w niej i inne wątki. Najbardziej pogodnie „brzmią" barwne
kompozycje kwiatowe, które układają się w bukiety, girlandy i całe rabaty.
Kiedy indziej prace sięgają do scenerii bajkowej, jak w przypadku tryptyku
„Kopciuszek" wibrującego żywym kolorem podobnie jak kwiaty.
Wyraz plastyczny
gobelinów cechuje szczególny rodzaj prostoty i niemal dziecięcej bezpośredniości
i naiwizmu. W większości z nich daje się zaobserwować pewien związek z twórczością
witrażerską i ilustratorską. Świadczy o tym m.in. wyraźna konturowość
kompozycji, epicki styl i światlistość barw. Maria Małgorzata Bogucka świadomie
pozostaje, przede wszystkim, przy technice gobelinowej wyniesionej z uczelni
pragnąc by trwała ona nadal i znajdowała swoje miejsce w szerokiej palecie
współczesnej, polskiej sztuki włókna.
|