Bożena
adres
korespondencyjny:
|
Udział
w wystawach i plenerach. Uczestniczyła w Warsztatach Twórczych WT Kowary w latach 1974 - 2002. Udział w wystawach
zbiorowych m. in.: •
Udział w wystawie XXX -lecie tkaniny na Dolnym Śląsku - Warsztat Twórczy -
Kowary, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź, 12.VI. – 15.VIII.2003. Prace
w zbiorach: Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze; Muzeum Włókiennictwa
w Łodzi oraz w posiadaniu prywatnym w kraju i za granicą. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień m. in. w konkursach tkanin wnętrzowych: 1970 - I nagroda; 1971 - dwie II nagrody, II nagroda i wyróżnienie; 1972 - trzy I nagrody, trzy II nagrody i dwa wyróżnienia; 1973 - II nagroda, trzy wyróżnienia; 1974 - dwie I nagrody i dwa wyróżnienia; 1975 medal na Triennale w dziedzinie tkaniny przemysłowej; 1989 - I nagroda i dwa wyróżnienia; 1990 - dwie II nagrody; 1991 - I nagroda w konkursie im. Agnieszki Sienkiewicz, Jelenia Góra. BOŻENA
BURGIELSKA - od 1979 roku należy do Grupy „10 x TAK". Indywidualna twórczość
gobelinowa - jak mówi sama - stanowi dla niej konieczną rekompensatę etatowo
wykonywanej pracy projektanta przemysłowego. Artystka po ukończeniu Wydziału
Tkaniny Łódzkiej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych objęła w 1969 roku
funkcję kierownika komórki wzorcującej i projektanta równocześnie w Fabryce
Dywanów w Kowarach. Jej przynależność do Grupy wiąże się ściśle z
plenerowymi pobytami artystek wrocławskich w jej macierzystej fabryce. Za
działalność na polu wzornictwa uzyskała szereg medali i wyróżnień, gdyż
należy do autorów licznych projektów dywanów przemysłowych o zdecydowanie
indywidualnym wyrazie. Produkcji Fabryki w Kowarach nadała odmienny charakter
od innych polskich wytwórni. Artystka wprowadziła wzory oparte na własnej
stylizacji roślin i na zastosowaniu układów geometrycznych przestrzegając
przy tym ścisłej dyscypliny kolorystycznej chociaż miała do dyspozycji kuszące
możliwości wyboru z ponad 50 tonów palety barw jakimi dysponowała fabryka.
Jej umiejętności przestrzegania rygorów produkcji są również godne
podkreślenia. Zapewne dlatego w gobelinie Burgielska poszukuje odmiennych wartości, jej prace w tej technice są świadomym przeciwieństwem dywanów zwłaszcza w warstwie kompozycyjnej. Gobelin wyzbyty rygorów tkaniny przemysłowej stwarza artystce możliwość „odreagowania", staje się dla niej synonimem swobody twórczej dającej upust fantazji. Autorka wyraża to najdobitniej w niespokojnych kompozycjach, powstających jakby z wirujących w przestrzeni elementów budowanych za pomocą drobnych kresek i plam. Kompozycje te odznaczają się dynamizmem wewnętrznym, barokową ruchliwością powierzchni i iluzyjną głębią. Ich abstrakcyjny charakter pozwala na dużą dowolność interpretacji. Jakby
w pewnym kontraście do niespokojnej kompozycji pozostaje stosowana przez autorkę
pozbawiona wszelkiej agresji subtelna gama barw. Gobeliny powstają bowiem z
bogatych melanżów różnobarwnej wełny, tworzących malarską mozaikę niczym
impresjonistyczne obrazy. Artystka unika ostrzejszych zestawień budując
powierzchnię z drobnych plam i pasm koloru jakby kładla farbę z palety na płótno
delikatnymi pociągnięciami pędzla. Antynomia między dynamiką konstrukcji a
spokojem i harmonią barw stanowi istotną cechę tej twórczości. |