Krystyna
Dyrda Kortyka

 

adres korespondencyjny:
Polska, 50-305 Wrocław; ul. S. Jaracza 64/7
e-mail : krystyna.kortyka@kn.pl 


   

 

Urodzona w miejscowości Radlin w 1943 r.  Studia artystyczne ukończyła w 1970 r. w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na Wydziale Architektury Wnętrz pod kierunkiem prof. Władysława Wincze. Zajmuje się projektowaniem wnętrz i tkaniną artystyczną od 1975 r.

Udział w wystawach tkackich od 1976 r.
od 1976
Członkini Grupy Tkackiej 10 X TAK 

Uczestniczyła w Warsztatach Twórczych WT Kowary w latach  1975 -1996, 1998, 1999.

 

Wystawy indywidualne:

1979 - Tkanina artystyczna, BWA, Wałbrzych; 1981 - Faktura i kolor, galeria TMW, Wrocław;
1986 - Tkanina, galeria grupy 10 x Tak „Na Jatkach", Wrocław; 1991 - Tkanina, galeria TEST, Warszawa; 1995 - Oborniki Śl., Galeria J.M. Śniecińskich; 1998 - Wrocław, Galeria Design; 1999 - Gorzów Wlkp. BWA; 1999 - Wałbrzych, Galeria Pod Atlantami; 1999 - Ostrów Wlkp. BWA;  

Wystawy zbiorowe krajowe
1976 - Prezentacje, Muzeum Architektury, Wrocław 1977 - Wystawa XXX-lecia ZPAP, Wrocław 1978 - Środowisko wrocławskie, Lidzbark Warmiński; Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Artystycznej, Muzeum Włókiennictwa, Kamienna Góra; 1979 - Ogólnopolska wystawa tkaniny z tworzyw stilonowych, Muzeum Chemitex-Stilon, Gorzów Wlkp; Prezentacja środowiska wrocławskiego, galeria Art-u, Wrocław; 1980 - Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów Wlkp.; 1981 - Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów Wlkp.; II Ogólnopol Wystawa Tkaniny Unikatowej; (towarzysząca IV Triennale Tkani Łódź ; 1984 - Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów Wlkp.; 1985 - Wystawa poplenerowa „Włókno naturalne", Poznań; Wystawa plenerowa „Art-Stilon", Gorzów Wlkp.; Ogólnopolska Wystawa l niny Unikatowej (towarzysząca V Triennale Tkaniny), Łódź; 1985 - I Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, DESA, Łódź; Wystawa Tkaniny Artystycznej, Sopot; 1986 - Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów Wlkp. (II nagroda) 1988 - Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej (towarzysząca Triennale Tkaniny), Łódź; II Ogólnopolska Wystawa Miniatury T4 klej, DESA, Łódź; Targi Sztuki, Poznań; Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów Wlkp (II nagroda); 1990 - IV Biennale Sztuki Sakralnej, Gorzów Wlkp.; „Państwowa Wyż Szkoła Sztuk Plastycznych we Wrocławiu 1946-1990", CBWA Zachęta, Warszawa; 1992 - „Kontynuacje - Wrocław 1992", Wrocław; 1992 - V Biennale Sztuki Sakralnej, BWA Gorzów Wielkopolski

 

• Udział w wystawie XXX -lecie tkaniny na Dolnym Śląsku - Warsztat Twórczy - Kowary, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź, 12.VI. – 15.VIII.2003

Wystawy zbiorowe zagraniczne:
1977 - Wystawa tkaniny „Ars Polona", Berlin Zach. 1980 - Wystawa sztuki polskiej „Polska '80", Dusseldorf; 1984 - Polska Tkanina Nowoczesna, Budapeszt; „Tkanina Eksperyrr talna", Lipsk;
1985 - „Lyrikken", galeria Bram, Horbo, Dania; 1986 - Wystawa tkaniny, galeria Bram, Horbo, Dania; 1988 - VII Biennale Miniatury Tkackiej, Szombathely, Węgry; Wystawa tkaniny polskiej, Riberac, Francja; 1990 - „Małe jest piękne", wystawa miniatur tkackich, Paryż, Sofia; Wystawa Sztuki „Art'90", Norymberga, RFN; 1991 - Wystawa miniatur tkackich, Norymberga, RFN; „10 x Tak"-Textilkunst aus Polen, Tiibingen; 1991 - Wrocławska plastyka, Reims, Francja

Prace w zbiorach: Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze; Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; Muzeum Okręgowe w Gorzowie Wlkp.; Stołeczne Biuro Wystaw Artystycznych w Warszawie.


KRYSTYNA DYRDA-KORTYKA - została członkiem Grupy „10 x TAK" w 1977 roku, w siedem lat po ukończeniu studiów, które odbyta na Wydziale Architektury Wnętrz Wrocławskiej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Przez kilka lat po studiach uprawiała zawód projektanta wnętrz.
Od czasu przystąpienia do Grupy zajęła się intensywnie tkaniną, którą uznała za dziedzinę szczególnie bliską swemu temperamentowi, pozwalającą wypowiedzieć w pełni własne odczucia a zarazem ważną w współtworzeniu obrazu współczesnej sztuki. Zarówno dyspozycje artystki, jak i być może rodzinne koneksje, jest bowiem żoną malarza Stanisława Kortyki, sytuują cha­rakter jej twórczości tkackiej blisko malarstwa. Tkaniny nie powtarzają jednak efektów z tamtego obszaru, ani nie są nawet dokładnym odwzorowaniem malarskiego projektu, gdyż autorka sporządza jedynie ogólne dyspozycje przyszłych kompozycji na zasadzie szkicu. Sama tkanina powstaje dość spontanicznie, rodzi się pod wpływem zmiennych emocji z kształtowanej wrażliwym okiem i ręką, różnorodnej materii.
Artystka chętnie eksperymentuje z różnymi gatunkami tworzyw, poza wełną i sizalem, lnem i konopiami, z włóknami sztucznymi, zwłaszcza poliamidowymi. Powierzchnie jej kompozycji często pulsują światłem i kolorem nawet jeżeli barwy ich są ciche, subtelne, czasem znów błyszczą i mienią się pysznie w zależności od użytego materiału, zawsze jednak stosowanego z wyczuciem. Posługuje się przy tym nie tylko warsztatem tkackim, ale również technikami mieszanymi kolażem i innymi.
Wykorzystuje te możliwości do budowania wielorakich struktur o różny zagęszczeniu i mięsistości aż do delikatnych spływających ku dołowi luzem włókien, które tworzą lekką ruchomą zasłonę nakładaną na utkane stabilne podłoże. Przez zderzenie odmiennie interpretowanych płaszczyzn nadaje artystka dynamikę swym licznym kompozycjom z pogranicza wizji tkackiej i malarskiej.
Oprócz pełno wymiarowych tkanin przeznaczonych do wnętrz autorka wykonuje również miniatury, w których faktura odgrywa główną rolę pozostawiając jakby na boku zagadnienie koloru tak istotne dla większych prac. Miniatury bowiem powstają zwykle z jednego gatunku tworzywa i to w jego naturalnej barwie. Ich maty format ośmiela też zapewne do bardziej ekspresyjnych rozwiązań. Jak widać Krystyna Dyrda-Kortyka należy do autorów reprezentujących dużą skalę możliwości.