Urodzona
w miejscowości Radlin w 1943 r. Studia artystyczne ukończyła
w 1970 r. w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk
Plastycznych we Wrocławiu na Wydziale Architektury Wnętrz pod kierunkiem prof.
Władysława Wincze. Zajmuje się projektowaniem wnętrz i tkaniną artystyczną
od 1975 r.
Udział
w wystawach tkackich od 1976 r.
od 1976 Członkini Grupy Tkackiej 10 X TAK
Uczestniczyła
w Warsztatach Twórczych WT Kowary w latach 1975 -1996, 1998, 1999.
Wystawy
indywidualne:
1979
- Tkanina artystyczna, BWA, Wałbrzych; 1981 - Faktura i kolor, galeria TMW, Wrocław;
1986 - Tkanina, galeria grupy 10 x Tak „Na Jatkach", Wrocław; 1991 -
Tkanina, galeria TEST, Warszawa; 1995 - Oborniki Śl., Galeria J.M. Śniecińskich;
1998 - Wrocław, Galeria Design; 1999 - Gorzów Wlkp. BWA; 1999 - Wałbrzych,
Galeria Pod Atlantami; 1999 - Ostrów Wlkp. BWA;
Wystawy zbiorowe
krajowe
1976 -
Prezentacje, Muzeum Architektury, Wrocław 1977 - Wystawa XXX-lecia ZPAP, Wrocław
1978 - Środowisko wrocławskie, Lidzbark Warmiński; Ogólnopolska Wystawa
Tkaniny Artystycznej, Muzeum Włókiennictwa, Kamienna Góra; 1979 - Ogólnopolska
wystawa tkaniny z tworzyw stilonowych, Muzeum Chemitex-Stilon, Gorzów Wlkp;
Prezentacja środowiska wrocławskiego, galeria Art-u, Wrocław; 1980 - Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów
Wlkp.; 1981 -
Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów Wlkp.; II Ogólnopol Wystawa
Tkaniny Unikatowej; (towarzysząca IV Triennale Tkani Łódź ; 1984 - Wystawa poplenerowa „Art-Stilon", Gorzów
Wlkp.; 1985 -
Wystawa poplenerowa „Włókno naturalne", Poznań; Wystawa plenerowa „Art-Stilon",
Gorzów Wlkp.; Ogólnopolska Wystawa l niny Unikatowej (towarzysząca V
Triennale Tkaniny), Łódź; 1985 - I Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej,
DESA, Łódź; Wystawa Tkaniny Artystycznej, Sopot; 1986 - Wystawa poplenerowa „Art-Stilon",
Gorzów Wlkp. (II nagroda) 1988 - Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej
(towarzysząca Triennale Tkaniny), Łódź; II Ogólnopolska Wystawa Miniatury
T4 klej, DESA, Łódź; Targi Sztuki, Poznań; Wystawa poplenerowa „Art-Stilon",
Gorzów Wlkp (II nagroda); 1990 - IV Biennale Sztuki Sakralnej, Gorzów Wlkp.;
„Państwowa Wyż Szkoła Sztuk Plastycznych we Wrocławiu 1946-1990",
CBWA Zachęta, Warszawa; 1992 - „Kontynuacje - Wrocław 1992", Wrocław; 1992
- V Biennale Sztuki Sakralnej, BWA Gorzów Wielkopolski
•
Udział w wystawie XXX -lecie tkaniny na Dolnym Śląsku - Warsztat Twórczy -
Kowary, Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź, 12.VI. – 15.VIII.2003
Wystawy
zbiorowe zagraniczne:
1977 - Wystawa tkaniny „Ars Polona", Berlin Zach. 1980 - Wystawa
sztuki polskiej „Polska '80", Dusseldorf; 1984 - Polska Tkanina
Nowoczesna, Budapeszt; „Tkanina Eksperyrr talna", Lipsk; 1985 - „Lyrikken", galeria Bram, Horbo, Dania; 1986
- Wystawa tkaniny, galeria Bram, Horbo, Dania; 1988
- VII Biennale Miniatury Tkackiej, Szombathely, Węgry; Wystawa tkaniny
polskiej, Riberac, Francja; 1990 - „Małe jest piękne", wystawa miniatur
tkackich, Paryż, Sofia; Wystawa Sztuki „Art'90", Norymberga, RFN;
1991 - Wystawa miniatur tkackich, Norymberga, RFN; „10 x
Tak"-Textilkunst aus Polen, Tiibingen; 1991 - Wrocławska plastyka, Reims, Francja
Prace
w zbiorach: Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze; Centralne Muzeum
Włókiennictwa w Łodzi; Muzeum Okręgowe w Gorzowie Wlkp.; Stołeczne Biuro
Wystaw Artystycznych w Warszawie.
KRYSTYNA
DYRDA-KORTYKA - została członkiem Grupy „10 x TAK" w 1977 roku, w
siedem lat po ukończeniu studiów, które odbyta na Wydziale Architektury Wnętrz
Wrocławskiej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Przez kilka lat po studiach
uprawiała zawód projektanta wnętrz.
Od czasu przystąpienia do Grupy zajęła się intensywnie tkaniną, którą
uznała za dziedzinę szczególnie bliską swemu temperamentowi, pozwalającą
wypowiedzieć w pełni własne odczucia a zarazem ważną w współtworzeniu
obrazu współczesnej sztuki. Zarówno dyspozycje artystki, jak i być może rodzinne
koneksje, jest bowiem żoną malarza Stanisława Kortyki, sytuują charakter
jej twórczości tkackiej blisko malarstwa. Tkaniny nie powtarzają jednak efektów
z tamtego obszaru, ani nie są nawet dokładnym odwzorowaniem malarskiego
projektu, gdyż autorka sporządza jedynie ogólne dyspozycje przyszłych
kompozycji na zasadzie szkicu. Sama tkanina powstaje dość spontanicznie, rodzi
się pod wpływem zmiennych emocji z kształtowanej wrażliwym okiem i ręką, różnorodnej
materii.
Artystka chętnie eksperymentuje z różnymi gatunkami tworzyw, poza wełną i
sizalem, lnem i konopiami, z włóknami sztucznymi, zwłaszcza poliamidowymi.
Powierzchnie jej kompozycji często pulsują światłem i kolorem nawet jeżeli
barwy ich są ciche, subtelne, czasem znów błyszczą i mienią się pysznie w
zależności od użytego materiału, zawsze jednak stosowanego z wyczuciem. Posługuje
się przy tym nie tylko warsztatem tkackim, ale również technikami mieszanymi
kolażem i innymi.
Wykorzystuje te możliwości do budowania wielorakich struktur o różny zagęszczeniu
i mięsistości aż do delikatnych spływających ku dołowi luzem włókien, które
tworzą lekką ruchomą zasłonę nakładaną na utkane stabilne podłoże. Przez
zderzenie odmiennie interpretowanych płaszczyzn nadaje artystka dynamikę swym
licznym kompozycjom z pogranicza wizji tkackiej i malarskiej.
Oprócz pełno wymiarowych tkanin przeznaczonych do wnętrz autorka wykonuje również
miniatury, w których faktura odgrywa główną rolę pozostawiając jakby na
boku zagadnienie koloru tak istotne dla większych prac. Miniatury bowiem
powstają zwykle z jednego gatunku tworzywa i to w jego naturalnej barwie. Ich
maty format ośmiela też zapewne do bardziej ekspresyjnych rozwiązań. Jak
widać Krystyna Dyrda-Kortyka należy do autorów reprezentujących dużą skalę
możliwości.
|