XXV  Międzynarodowe Sympozjum Sztuki Włókna

"Warsztat Twórczy - Kowary 1998”  

 

 

czas trwania miejsce pobytu druki,  publikacje

uczestnicy sympozjum    wystawy   opis pleneru  

sponsorzy teksty katalogowe galeria foto   

 


Czas trwania : 12 - 25 październik 1998

Miejsce pobytu :
Dom Wczasowy „Legniczanka”, ul. Spokojna 1, 58 550 Karpacz Górny (Bierutowice)  

Druki, publikacje :

1 - Katalog - ( okładka - ) - tekst na okładce : "srebrny jubileusz - WARSZTAT TKACKI"
       48 stron - format A4, pełny kolor CMYK, dwujęzyczny - polski i niemiecki, nakład : 500 egz.

   Opracowanie graficzne, łamanie, skład komputerowy katalogu, projekt okładki - Rafał Werszler
    Redakcja merytoryczna i korekta - Ewa M. Poradowska Werszler
    Tłumaczenie tekstów na język niemiecki - Maria Sosnowska
    Korekta tekstów niemieckich - Hanns Herpich
    Druk : P.P. KONTRA, Janusz Boś

2. - Zaproszenie na wystawy i plener (twórcy j.w.), format A4 składane na pół, kolor :srebrno czarny, karton

3. - Afisz  dotyczący wystawy poplenerowej, monochromatyczny- niebieski, format 70x30; wyd. Muzeum  w Jeleniej Górze

4. - Zaproszenie  na wystawę Hannsa Herpicha () format A6; monochromatyczne : brąz; wydawca : Muzeum w Jeleniej Górze

5. Katalog Hanns Herpich () format A4, karton, kreda, lakierowany, CMYK 4 strony; Wydawca : BWA Jelenia Góra; BWA Krosno; BWA Wałbrzych

6. Katalog MFT () format A4, kartonowa okładka, CMYK 16 stron, klejony; trójjęzyczny : polski, angielski, niemiecki; tytuł na okładce : "Obszary graniczne tkaniny '98", Teksty katalogowe : Aleksanda Mańczak; Prof. Hanns Herpich; ISBN 83-87871-00-1

    Opracowanie graficzne- Bogumiła Twardowska Rogacewicz
    Kurator wystawy - Ewa M. Poradowska Werszler; Janina Hobgarska
    Tłumaczenia : Izabela Szczypka; Jerzy Jośko; Daniela Geist-Obodyński
    Zdjęcia : Autorskie i Tymoteusz Lekler
    Wydawca : BWA, Jelenia Góra, współorganizatorzy : BWA Krosno, BWA Wałbrzych
    Druk : JAKS Wrocław

7. Katalog  Ewa Bergel ( ) format A4 (-), CMYK, szyty zeszytowo; 20 stron; Wydawca : Galeria BWA Bielsko Biała, BWA, Wałbrzych; Projekt : Krzysztof Morcinek; Zdjęcia : Ewa Bergel; Skanowanie : Studio Cicero, Bielsko Biała; Naświetlanie : ART&Line; Druk : Ośrodek Wydawniczy AUGUSTIANA, Bielsko Biała; ISBN 83-909044-3-8

8. - Dokumentalny Film Video - VHS, czas : 45 minut, twórca © Copyright by RAV Studio - Rafał Werszler

PRASA

1) Gazeta Wrocławska ( , ) Jelenia Góra, Piętek 16.X.1998, ISSN 1427-1885, Nr. 243/42; Tytuł artykułu : "Kilimowa moda i jedwabne koronki - 25 lat tkania"; autor : ZOT

2) gazeta ( ) - ; tytuł artykułu : "Kowarski watek sztuki włókna"; autor : Ewa Han

Uczestnicy Sympozjum - WT Kowary  

       (skład katalogowy = stan rzeczywisty)

  1.Lia Altman (Rosja)  
 2.Barbara Argasińska –Łozińska  
 3.Aleksand
ra Benn  
 4.Ewa Bergel  
 5.Maria Białowolska (10xTAK)  
 6.Aleksandra Bibrowicz – Sikorska  
 7.Adriana Błaszczyk  
 8.Anna Borsovska – Nemcova ( Słowacja)  
 9.Agata Buchalik – Drzyzga (10xTAK)  
10.Anna Buczkowska  
11.Bożena Burgielska (10xTAK)  
12.
Maria Teresa Chojnacka  
13.Ireneusz Dalecki  
14.Ewa Damborska (Czechy)  
15.Aleksandr Droba
cha (Mołdawia)  
16.Krystyna Dyrda – Kortyka (10xTAK)  
17.Małgorzata Flisek  
18.Aleksandra Herisz  
19.Hanns Herpich (Niemcy)  
20.Tatiana Jadczuk – Bogomazowa (Ukraina)  
21.Danuta Jaworska - Thomas  
22.Anna Kobak – Pisowacka  
23.Urszula Kołaczkowska  
24.Zygmunt Łukasiewicz  
25.Ewa Łukiewska  
26.Natalia Maximova (Ukraina)  
27.Tatiana Miskowets (Ukraina)  
28.Janusz Motylski  
29.Barbara Nachajska – Brożek  
30.Krystyna Olchawa  
31.Joanna Owidzka  
32.Ewa Maria Poradowska – Werszler (10xTAK)  
33.Hanna Puławska  
34.Ewa Rosiek – Buszko  
35.Krzysztof Siuto  
36.Helena Skopińska  
37.Teresa Szuszkiewicz – Spryszak  
38.Dorota Taranek  
39.Małgorzata Tokarska  
40.Anna Zaniewicka – Goliszewska  
41.Galina Zubczenko (Ukraina)  
42.Hanna  Żywicka
 

Praktykanci :

Barbara Strzelichowska Zasada
Piss

 

wystawy

1998 - XXIV - Międzynarodowa Wystawa Poplenerowa "WT-Kowary ' 97" - Muzeum Okręgowe w Jeleniej Górze, 14.X.- 30.X.1998

  V Międzynarodowe Biennale "Małe Formy Tkackie" -Galeria Sztuki- BWA w Jeleniej Górze, 14.X.- 30.X.1998

• Wystawa Indywidualna - Włodzimierz Cygan -„Szkice tkackie”,  Galeria Tkacka "Na Jatkach" we Wrocławiu - inauguracja „WT - Kowary’98” , 12.X.-30.X.1998

• Wystawa Indywidualna - Małgorzata Tokarska i Krystyna Olchawa  z cyklu: "Twórczość wyrażona w Tkaninie", Galeria Fabryki Dywanów S.A., Kowary. 16.X.-24.X.1998

Wystawa Indywidualna - Ewa Łukiewska - "Tkanina ", Galeria "Centrum" w Kamiennej Górze. 17.X.- 30.XI.1998

• Wystawa Indywidualna - Ewa Bergel  - „W kręgu linii i spirali”  Galeria Sztuki BWA, Zamek w Książu w Wałbrzychu. 17.X.- 30.XI.1998

• Wystawa Indywidualna - Dorota Taranek - „Bielszy odcień bieli”,  Galeria im. Jana Pawła II w Karpaczu. 16.X.-24.X.1998  

   

• Wystawa Indywidualna - Hanns Herpich, „Ruchome rzeźby tekstylne”, Galeria Sztuki, BWA, Jelenia Góra  ; 14.X.- 25.X. 1998  

     

Pokaz Mody, p.t.: „Kilimowa moda i koronki jedwabne”, autor - Zygmunt Łukasiewicz i jego goście.  14.X.1998

opis pleneru

Srebrny Jubileusz  
(zmiana nazwy)  
Międzynarodowe Sympozjum Sztuki Włókna „Warsztat Twórczy – Kowary
"

 OGÓLNY PROGRAM „WT -  KOWARY ‘1998”.

SEMINARIA:  
• Historyczny rys plenerów „WT - Kowary’ 74 -98”  
• Prezentacje dokumentacji uczestników pleneru „WT - Kowary’ 98”

    WARSZTATY

Realizacje i próby z materiałów i surowców otrzymanych w Fabryce Dywanów.
Zapoznanie się z projektowaniem dywanów przemysłowych oraz metodami i technologią produkcji.
Organizowanie przestrzeni w wybranym plenerze, wykorzystanie natury i środowiska w twórczości.

Pokazy autorskie:
     Przygotowanie pulpy roślinnej do wytwarzania papieru - Adriana Błaszczyk
     • Batik na gorąco - Natasza Maksimowa.  
        Wspólne realizacje i pokazy warsztatowe.

Wydarzenia:

Wycieczka do Chełmska Śląskiego – miasta historycznie związanego z tkaczami śląskimi., oraz do Krzeszowa

DOKUMENTACJA:

• Wideofilmowanie akcji plenerowych.
     • Dokumentacja fotograficzna.
     • Kronika, wspomnienia, zapiski, krytyki.

ZAKOŃCZENIE:

• Srebrny bal  25 -lecia z niespodziankami

( Wszystkie srebrne pomysły proszę konsultować i zgłaszać  kol. Zygmuntowi Łukasiewiczowi, który zajmuje się koordynacją rozrywkowej części pleneru)  


WYCIECZKI :

17.X.1998 r. Zamek Książ
24.X.1998 r. KrzeszówChełmsko Śląskie


TEKST SPRAWOZDANIA MERYTORYCZNEGO Z WT KOWARY

Artyści mieszkali w Karpaczu Górnym w D.W.S. „Legniczanka”, który spełnia optymalne warunki dla tak dużej liczby uczestników.
Karpacz położony u podnóża Śnieżki (1600m. n.p.m.) jest już od kilku lat ulubionym miejscem jesiennych spotkań artystów zajmujących się sztuką włókna. Zmusza jednak do wędrownego sposobu spędzania czasu, bowiem wszystkie wystawy towarzyszące oraz warsztaty przy Fabryce Dywanów znajdują się w promieniu kilkunastu kilometrów. Z tego powodu wiele czasu spędza się wspólnie w autokarze, przy okazji zwiedzając okolice i nasycając wzrok jesiennymi pejzażami górskimi.

W tegorocznym plenerze uczestniczyło 46 artystów oraz 6 osób towarzyszących.
Fabryka Dywanów „Kowary” w Kowarach od początku powstania plenerów sprawuje patronat i jest bazą zaopatrzenia w surowiec tkacki ( wełna, juta, ). W latach 1974 - 1990 artyści mieszkali w  D.W. ”Harnaś”, który był własnością fabryki, dlatego Kowary są macierzystym miejscem spotkań artystów z przemysłem dywanowym.

Tegoroczny Plener- Sympozjum „Warsztat Tkacki-Kowary” miał szczególne zadanie.
Był to „Srebrny jubileusz”, w związku z tym oprawa była szczególnie świąteczna.

Podczas dwutygodniowej obecności artystów w kotlinie jeleniogórskiej otworzono 8 wystaw towarzyszących, zorganizowany został pokaz mody tkanej, zorganizowane zostały dwa interesujące kursy: batik gorący, oraz przygotowanie pulpy roślinnej do ręcznie wytwarzanego papieru, oraz seminaria i pokazy dokumentacji własnej artystów uczestniczących w „WT - Kowary”.

Efekty tegorocznego spotkania zostały zauważone w czasie trwających warsztatów. Wszystkie pokazy i działania były dokumentowane fotograficznie i videofilmowane.

Kronika wydarzeń:
12.X. - Galeria Tkacka „Na Jatkach” we Wroclawiu ( miejsce spotkań artystów ).
            Otwarcie wystawy indywidualnej Włodzimierza Cygana p.t. „Szkice tkackie”
            Spotkanie uczestników „WT- Kowary”, wspólny wyjazd autokarem do Karpacza,   
            zakwaterowanie i przywitanie uczestników „WT- Kowary”
13.X.-  Praca warsztatowa w grupach, montaż wystaw towarzyszących
            Seminarium; pokaz dokumentacji historycznej „WT-Kowary”
           (E.Poradowska-Werszler)  
14.X - Otwarcie XXIV Międzynarodowej Wystawy Poplenerowej „WT- Kowary’97”,oraz
           pokaz „Kilimowa moda i jedwabne koronki”( Zygmunta Łukasiewicza i jego gości) w 
           Muzeum Okręgowym w Jeleniej Górze.
           Otwarcie wystawy MFT - „Obszary graniczne tkaniny” i równocześnie indywidualnej
           wystawy Hannsa Herpicha p.t.:„Ruchome rzeźby tekstylne” w Galerii Sztuki, BWA
           w Jeleniej Górze.
15.X.- Praca warsztatowa, odbiór materiałów tkackich z fabryki dywanów „Kowary”.
           Seminarium, oraz pokaz dokumentacji ( A.Buczkowska, E.Damborska, 
           D.Jaworska Thomas).
16.X.- Otwarcie wystaw indywidualnych z cyklu „Twórczość wyrażona w tkaninie”
           Małgorzaty Tokarskiej i Krystyny Olchawy w Galerii Fabryki Dywanów „Kowary” 
           w Kowarach.    
          
Otwarcie wystawy indywidualnej Doroty Taranek p.t.: „Bielszy odcień bieli” w Galerii  
           „im.Jana Pawła II ” w Karpaczu.  
            Seminarium; pokaz dokumentacji ( H.Puławska, M.Białowolska,A.Bibrowicz-Sikorska)  
17.X.- Otwarcie wystawy indywidualnej Ewy Bergel p.t.: „W kręgu linii i spirali” w Galerii Sztuki  
            BWA, Zamek Książ w Wałbrzychu.  
            Otwarcie wystawy indywidualnej Ewy Łukiewskiej p.t.:”Tkanina” w Galerii „Centrum”  
            w Kamiennej Górze.  
            Seminarium; pokaz dokumentacji (E.Rosiek-Buszko, T.Yadczyk-Bogomazowa,  
             Z.Łukasiewicz).  
18.X.- Msza Św. w kościele parafialnym w Karpaczu w intencji uczestników „WT-Kowary”.  
           Kurs na temat : „Przygotowanie pulpy roślinnej do ręcznie wytwarzanego papieru”  
           ( wykładowca - A.Błaszczyk)  
           Seminarium; pokaz dokumentacji (A.Błaszczyk, K.Olchawa, G.Zubczenko).  
19.X.- Kurs, warsztaty ręcznie wytwarzanego papieru.  
           Warsztaty tkackie.  
           Seminarium; pokaz dokumentacji (B.Argasińska-Łozińska, H.Żywicka,     
   
        B.Strzelichowska, A.Zaniewicka-Goliszewska).  
20.X.- Kurs na temat : „Batik gorący na jedwabiu” ( wykładowca - N.Maksimowa).  
           Warsztaty tkackie  
           Seminarium; pokaz dokumentacji (N.Maksimowa, A.Drobakha, 
           A.Kobak - Pisowacka)  
21.X.- Warsztaty tkackie, warsztaty gorącego batiku, warsztaty ręcznie
           czerpanego  papieru.  
           Dokumentowanie realizacji ( videofilmowanie, fotografowanie)  
           Seminarium; pokaz dokumentacji (U.Kołaczkowska, M.Flisek, D.Kowalewska  
           B.Kowalewski).  
22.X.- Warsztaty tkackie, warsztaty gorącego batiku, warsztaty ręcznie
           czerpanego  papieru.  
           Dokumentowanie realizacji i instalacji plenerowych (wideofilmowanie,
           fotografowanie ).  
           Spotkanie artystów z chorymi i upośledzonymi, pokaz warsztatow i realizacji.  
           Seminarium; pokaz dokumentacji (L.Altman, H.Skopińska, J.Owidzka, 
   
       K.Dyrda - Kortyka).  
23.X.- Montaż ekspozycji jubileuszowej, Otwarcie ekspozycji jubileuszowej  
           Podsumowanie „WT-Kowary’98”  
           Spotkanie ze sponsorami i przyjacielami „WT-Kowary”.  
           Wspólna kolacja i „srebrny bal”.  
24.X.- Wycieczka do Krzeszowa ( Dzisiaj zespół klasztorny w Krzeszowie jest
           zabytkiem klasy „0”).  
          

Historia miasta rozpoczyna się w 1242 roku, kiedy to córka czeskiego króla Ottokara, wdowa po Henryku Brodatym - księżna Anna, sprowadzila tu benedyktow z Czech fundując im klasztor i okoliczne dobra. Klasztor bogacił sie dzięki dobrze rozwiniętemu tkactwu i uprawie podstawowego surowca potrzebnego do wyrobu tkanin - lnu. Istniał tu także silny ośrodek artystyczny. Najcenniejszym zabytkiem miasta jest barokowy kościól pod wezwaniem Panny Marii Łaskawej, wybudowany w latach 1728 - 35 przez Antoniego Jentscha. Należy on do najcenniejszych zabytków architektury na świecie.  
Spoczywają tu prochy Piastów Śląskich: Bolka I, Bernarda Świdnickiego, Bolka II.

 

          Wycieczka do Chełmska Śląskiego- miasta tkaczy Śląskich.

Od 1343r losy miasta związane były z klasztorem cystersów w Krzeszowie. Od XVI wieku zaczęło się prężnie rozwijać tkactwo. Tutaj właśnie doszło do jednego z najgłośniejszych buntów tkaczy (1793r). Wiek XIX przynióśł uprzemysłowienie tkactwa. Na uwagę zasługują drewniane domki należące niegdyś do tkaczy, a nazwane „Dwunastoma Apostołami”. Podcieniowe domki o konstrukcji ryglowej i zrębowej zwieńczone są dwuspadowymi dachami i pokryte gontem.

           Spotkanie w Muzeum Okręgowym w Jeleniej Górze, w celu omówienia zakończenia   
            XXIV Międzynarodowej Wystawy Poplenerowej.  
            Seminarium; podsumowanie „WT - Kowary”.

25.X.-  Pakowanie, likwidacja warsztatów, wyjazd uczestników.  
 

XXV Międzynarodowy Plener - Sympozjum „ WT - Kowary” zakończył się w nastroju bardzo pogodnym , gromadząc nadzieje i potencjał twórczy uczestniczących w nim artystów, które powinny zaowocować dziełami i pomysłami w następnych latach.  
25 lat plenerów, spotkań warsztatowych, wymiany myśli i doświadczeń artystycznych spełniły swoją rolę dla rozwoju mocnego środowiska artystycznego w technikach tkackich na Dolnym Śląsku.

„WT-Kowary” stał się miejscem wymiany doświadczeń i myśli twórczej między artystami „Wschodu” i „Zachodu”. Czytając starannie katalog 25-lecia, a przede wszystkim  indeks nazwisk można zaobserwować, że na przestrzeni ćwierćwiecza spotkali się tu artyści różnych narodowości, którzy niewątpliwie wywarli wpływ na innych i także czerpali siłę z tych kontaktów. Przyjeżdżali tu artyści z różnych stron Polski, od morza aż po góry, oraz artyści z poza granic Polski ze Wschodu i z Zachodu ( Rosja, Ukraina, Mołdawia, Białoruś, Słowacja, Czechy, Słowenia, Chorwacja, Węgry, Niemcy, Dania, Holandia, Francja, Finlandia, Szwecja,),oraz z innych kontynentów.

„WT-Kowary” zapisał się w pamięci wielu artystów, którzy chętnie tu powracają co można uznać za  przyczynę tej ogromnej frekfencji.

Zabytkowe miejsca na Dolnym Śląsku związane z historią i życiem tkaczy nabierają innego wymiaru w obliczu spotkań artystów przyjmujących jako medium swoich dążeń artystycznych włókno naturalne i techniki tkackie.

Mam satysfakcję, że w naszej pamięci odrodziła się postać wielkiej artystki Wandy Bibrowicz, oraz wielu innych bezimiennych tkaczy, dzięki którym przedłużana jest historia europejskiej tkaniny artystycznej.

 Ewa Poradowska - Werszler - Kurator „WT-Kowary”

 


 

sponsorzy wymienieni w katalogu

Współfinansowane przez Fundację Współpracy
Polsko-Niemieckiej ze środków Republiki Federalnej Niemiec

Fabryka Dywanów "KOWARY" S.A. (Dyrektor Gener. Fabryki Robert Starzyński)

Wojewoda Wrocławski

Wojewoda Jeleniogórski

Urząd Miejski w Jeleniej Górze

Muzeum Okręgowe w Jeleniej Górze

Urząd Miasta Karpacza

Gmina Wrocław  

Honorowy patronat
ZPAP O/Wrocław

 


teksty katalogowe  - Zofia Gebhard  - Prof. Irena Huml


 Srebrny” jubileusz - Prof . Irena Huml

Corocznie organizowane „ Warsztaty tkackie - Kowary”, inaczej słynny dziś dolnośląski plener o zasięgu międzynarodowym, obchodzi w 1998 roku 25 rocznicę istnienia.

Plenery poświęcone tej dziedzinie sztuki narodziły się w okresie gdy polska szkoła tkaniny zasłynęła w świecie przyczyniając się do zdobycia pełnej autonomii tej twórczości. Zjawisko znalazło m.in. wyraz w pojawieniu się nowego terminu w krytyce artystycznej i ogólnie w nomenklaturze fachowej. Terminem tym jest powszechnie dziś używane szersze od poprzedniego określenie - sztuka włókna.

Praktyki wywodzące się z XIX wiecznych tradycji malarskich plenerów, w XX wieku zostały zastosowane przez artystów różnych specjalności. W latach 70-tych idee plenerowych spotkań miały już w Polsce bardzo wielu entuzjastów, jak również sprzyjające warunkli do ich realizacji. Wówczas narodziła się również myśl zorganizowania pleneru tkackiego w Kowarach. Była ona emancją dynamicznego środowiska artystycznego Wrocławia, które uczestniczyło już wcześniej w plenerach malarskich, rzeźbiarskich i urządzało je dla ceramików oraz twórców szkła.

Inicjatywa pleneru tkackiego należała do grupy twórczej „10 x Tak” założonej w 1972 roku, do której należało 10 ówczesnych absolwentek Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Spirytus movens tego zespołu była Ewa Poradowska - Werszler, podobnie jak i pleneru, kierująca nim do dzisiaj. Oparcie dla tej cyklicznej imprezy stworzyła Państwowa Fabryka Dywanów w Kowarach, dzięki czemu znakomita jakościowo wełna kowarska stała się charakterystycznym tworzywem powstających tam nowych tkanin gobelinowych tak cenionych w kraju i zagranicą.

Bardzo szybko kowarskie plenery zyskiwały popularność, to też coraz więcej przybywało znanych twórców z całego kraju na organizowane trzytygodniowe spotkania.
Kowary stały się miejscem, gdzie rodziły się nowe koncepcje plastyczne i techniczne realizowane w różnych konwencjach, gdzie artyści mieli okazję do wymiany doświadczeń wprost przy warsztacie, do dyskusji, często bardzo gorących, wreszcie do nawiązania ścisłych kontaktów nie tylko zawodowych, ale także przyjacielskich. Ważna rola przypadła również poplenerowym wystawom, na których następowały konfrontacje prac własnych z dokonaniami innych uczestników.

Rosła zatem popularność pleneru nie tylko w kraju, ale i za granicą. Niebawem kontakty międzynarodowe zaowocowały więc pobytami autorów z różnych państw m. in.: z Danii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Holandii, Francji, Czech, Słowacji,Chorwacji, Węgier, Ukrainy, Rosji, Mołdawii i innych. Te wizyty okazały się dla wszystkich uczestników niebywale korzystne, niezależnie od nacji, przynależności pokoleniowej czy reprezentowanej postawy i dotychczasowych umiejętności. Międzynarodowe spotkania pozwoliły wszystkim na poszerzenie horyzontów twórczych , zapoznanie się z różnymi klimatami artystycznymi i sposobami interpretacji sztuki włókna. Generalnie pobudzały wyobraźnię, stawały się istotnym bodźcem do poszukiwań, wreszcie niosły ze sobą bardziej uniwersalne widzenie współczesnej plastyki i jej wielorakich wątków, często stosowanych do realizacji w tkaninach.

Ćwierćwiecze intensywnej działalności kowarskiego pleneru trudno przedstawić w krótkim tekście, zwłaszcza obserwatorowi z zewnątrz. Dlatego warto może oddać głos osobie niewątpliwie kompetentnej - Ewie Poradowskiej - Werszler, która mówi m.in.:
„Wiele doświadczeń artystycznych zdobytych właśnie tu na Warsztatach Tkackich - Kowary oglądamy na wystawach krajowych i zagranicznych w postaci dojrzałych dzieł. Warsztaty stworzyły własny model i swój styl przekazywania wiedzy oraz doświadczeń artystycznych między uczestnikami. Wytworzyły tu własny typ dzieła sztuki włókna nierozerwalnie związanego z plenerami i wełną kowarską jako niepowtarzalnym tworzywem. Prace twórców- uczestników Warsztatów są zauważane i rozpoznawane na licznych przeglądowych ekspozycjach - można zaryzykować twierdzenie, że są to obiekty o specyficznym „kowarskim charakterze”.

Konkluzja nasuwa się więc dość jednoznaczna - osiągnięcia kowarskich plenerów niezależnie od „srebrnego” jubileuszu wpisują się na karty historii sztuki włókna ostatniej ćwierci XX wieku by tam znaleźć trwałe miejsce.

prof. Irena Huml, Nieborów w sierpniu’98


   Zofia Gebhard

Tkanina towarzyszy człowiekowi od kolebki po grób. Jest przedmiotem - jeśli jest przedmiotem - niezbędnym, ale bywa też przedmiotem zbytku i - przedmiotem kultu.

W przeszłości konwenans tkaninie narzucało bądź użytkowe, bądź dekoracyjne przeznaczenie i sposób tkania, on też kształtował formę. Na tej bazie w naszym niespokojnym stuleciu, w czasie nawrotu zainteresowań w stronę rękodzieła po latach dominacji produkcji maszynowej, zaczęto dokonywać poszukiwań w zakresie materiałów, techniki wykonania, formy i przeznaczenia. Tak jak i w innych dyscyplinach sztuki do tej pory uważanych za użytkowe, tak i w tkactwie skoncentrowano się na istocie tkactwa, z niej samej uczyniono działanie artystyczne. Tkanina stała się bardzo atrakcyjnym medium sztuki.

W takim klimacie dla tkaniny i na takiej bazie w 1972 roku powstała we Wrocławiu grupa tkactwa artystycznego „10 x Tak”. Dwa lata później, jesienią, grupa ta zorganizowała pierwszy ogólnopolski plener tkacki pod patronatem kowarskiej fabryki dywanów.
Od tej pory co roku, właśnie późną jesienią spotykają się  w Kowarach artyści tkacze już nie tylko z kraju, ale i z zagranicy.

Przez te wszystkie lata plenery kowarskie rozszerzyły swoją formułę i swój zasięg. Początkowo spotkania ograniczały się do wspólnej pracy twórczej, której specyfikę określał jednakowy, przez wszystkich używany materiał - odpady kowarskiej wełny otrzymywane z fabryki dywanów. Efektem pleneru była prezentacja powstałych prac na wsólnej ekspozycji - otwierała ona następnoroczne spotkanie.

Z czasem plener rozwinął się w sympozjum, na którym obok wspólnej pracy miały miejsce prelekcje i dyskusje na temat tkactwa, a obok wspólnej wystawy poplenerowej pojawiły się inne ekspozycje - kolejno w każdym roku na indywidualnych pokazach towarzyszących plenerowi prezentowali swoje prace przyjeżdżający tu artyści. Dzisiaj jest to niemal festiwal - plener rozpoczyna się wystawą w galerii tkackiej „Na Jatkach”, spotkaniem i przywitaniem uczestników. Stąd następuje wspólny wyjazd do Kowar. Specyficzna towarzysko- przyjacielsko - rodzinna atmosfera nie pozostaje bez wpływu na przebieg pleneru, liczne towarzyszące mu pokazy autorskie, dyskusje, spotkania z krytykami, a też - ostatnio - pokazy mody projektowanej z tkaniny.

Jeśli początkowo plenery tkackie w Kowarach były miejscem i czasem, gdzie artyści zdobywali kolejne doświadczenia i wtajemniczenia warsztatowe i twórcze, wymieniali je między sobą, inspirowali się wzajem, to w bardzo szybkim czasie stały się te spotkania ważnym ośrodkiem tkactwa artystycznego, którego oddziaływanie dało się zauważyć nie tylko w kraju, ale i za granicą.

To na plenerach tych, dzięki kontaktom i inspiracji niemieckiego artysty Hannsa Herpicha, zrodził się pomysł wspólnego organizowania we Wrocławiu europejskiej wystawy  sztuki włókna „Flexible”. To na plenerach tych, dzięki coraz liczniejszym, towarzyszącym im wystawom, zrodził się pomysł wspólnego - z BWA w Jeleniej Górze - organizowania Biennale Małych Form Tkackich.

To tu rodzą się stale coraz to nowe sposoby twórczych wypowiedzi w tej dziedzinie sztuki, która nazywa się tkactwem artystycznym.

Stały patronat nad plenerami sprawuje od początku Kowarska Fabryka Dywanów zaopatrująca artystów w odpady dywanowej wełny. W zamian, od pierwszego pleneru poczynając, zaczęła istnieć i powiększać corocznie swoje zbiory zakładowa galeria tkaniny artystycznej , w której raz w roku podczas pleneru odbywają się indywidualne prezentacje.

Niezmiennie też, począwszy od pierwszego pleneru, jego komisarzem i organizatorem jest Ewa Poradowska - Werszler - założycielka grupy tkackiej „10 x Tak”, niestrudzona animatorka i propagatorka sztuki tkaniny. Można powiedzieć, że to jej niespokojny duch poszukuje coraz to nowych przestrzeni do działania i przyciąga do siebie wszystkich, którzy są twórczy nie tylko artystycznie.

Zofia Gebhard

 


galeria foto 

           

rozdzielanie materiałów

                                 

ognisko

     

warsztaty - czerpanie papieru

                 

               

warsztaty - batik  na gorąco - Autor : Natasza Maksimova

                                             

warsztaty tkackie

         

w góry ...

                                 

         

Srebrny Bal