V Międzynarodowe  Biennale
Małych Form Tkackich
1994

 

 

miejsce i czas wystawy uczestnicy wystawy    

  katalog, prasa   galeria foto   

 


Miejsce wystawy :
  BWA, Jelenia Góra
- październik - 1998

wernisaż wystawy 14.X.1998, środa

BWA, Krosno

BWA , Wałbrzych, Zamek Książ

WT '98 

Katalog

1. Katalog MFT () format A4, kartonowa okładka, CMYK 16 stron, klejony; trójjęzyczny : polski, angielski, niemiecki; tytuł na okładce : "Obszary graniczne tkaniny '98", Teksty katalogowe : Aleksanda Mańczak; Prof. Hanns Herpich; ISBN 83-87871-00-1

    Opracowanie graficzne - Bogumiła Twardowska Rogacewicz
    Kurator wystawy - Ewa M. Poradowska Werszler; Janina Hobgarska
    Tłumaczenia : Izabela Szczypka; Jerzy Jośko; Daniela Geist-Obodyński
    Zdjęcia : Autorskie i Tymoteusz Lekler
    Wydawca : BWA, Jelenia Góra, współorganizatorzy : BWA Krosno, BWA Wałbrzych
    Druk : JAKS Wrocław

 Katalog jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej Phare CBC.


tekst katalogowy :

Wartość „Małych Form Tkackich”, Prof. Hanns Herpich

Tkanina unikatowa, gobelin, arras w sztuce włókna mają prestiżowe znaczenie.
Z pewnością ma to związek z faktem, że powstanie dzieła, w którym twórca stosował materiały i techniki tkackie, należało zawsze do najbardziej czasochłonnych i najdroższych realizacji. W wyniku tego „tapiserie” były kosztownościami i z tej też przyczyny zleceniodawcami byli tylko majętni ludzie, których stać było na tak drogie dzieła sztuki; były to domy królewskie, magnateria i bogate mieszczaństwo. Pomieszczenia, dla których tworzono te tkaniny były obszernymi, wysokimi, reprezentacyjnymi salami, wymagającymi dużego formatu dzieł, dlatego  tkanina unikatowa kojarzy nam się z dużym formatem.
Powyższe wyznaczniki wartości wpływały na rozmiar projektowanej tkaniny.

Współcześni twórcy sztuki włókna przeciwstawiają małe formaty monumentalnemu, prestiżowemu gobelinowi. Mały format jest szkicownikiem, który uwalnia artystę od przemożnej odpowiedzialności wykonywania projektów do dużych formatów. W procesie twórczym towarzyszy mu radość w eksperymentowaniu z nowymi surowcami, w poszukiwaniu nowych technik i wkraczania w nowe obszary zagadnień tkackich.

Muzea i Galerie, które eksponują małe formaty, tym samym przyczyniają się do odnowy poszukiwań w formacie dużym. Zwiedzanie tych wystaw sprawia radość, ponieważ pokazują pogodne, żywe, orzeźwiające eksperymenty artystów w nowych formach sztuki.

Wystawa „Małe Formy Tkackie” w Jeleniej Górze organizowana przez Dyr. Janinę Hobgarską  jest przykładem prezentacji powyższych poszukiwań i promocji eksperymentalnych dzieł, oraz   stworzenia szansy młodym artystom, do prezentacji swej twórczość w przeglądzie międzynarodowym.
Inspiratorką Biennale ’MFT” jest Ewa Poradowska-Werszler, której należą się wyrazy wdzięczności.

Prof.Hanns Herpich,  Norymberga,16.09.1998


Uczestnicy wystawy

1. Małgorzata Antoszewska Moneta
2. Aleksandra Benn
3. Ewa Bergel
4. Maria Białowolska, Wrocław
5. Aleksandra Bibrowicz Sikorska
6. Lucy Brown
7. Hanna Czajkowska
8. Eva Damborska, Czechy
9. Maria Diduch
10. Emilia Domańska, Poznań
11. Kazimiera Frymark Błaszczyk, łódź
12. Cordula Hartung, Niemcy
13. Katarzyna Hencz
14. Ute Herre
15. Gisela Hoffman
16. Gitte Annette Knüdsen
17. Anna Kobak Pisowacka
18. Dobrosława Kowalewska, Łódź
19. Bogusław kowalewski, Łódź
20. Ihor Kovalevych
21. Svatoslav Krotky
22. Myong Ae Leyong
23. Andrea Linartas
24. Helena Loudova
25. Ellen van Ombergen
26. Heide Pichler
27. Monika Pichler
28. Małgorzata Beata Piechowiak
29. Silja Puranen
30. Jon Saunders
31. Minah Son
32. Susan Tuckett
33. Anna Więckowska Kowalska
34. Anneke Wildeman
35. Małgorzata Wyszogrodzka Trzcinka

Galeria foto