WIARA I ROZUM

Wystawa im. Marii Małgorzaty Boguckiej p.t.Wiara i Rozum”,  

pod patronatem Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej we Wrocławiu

"Warsztat Twórczy - Kowary 1999”

 

 

miejsce i czas wystawy uczestnicy wystawy    

  katalog, prasa   galeria foto   

 


Miejsce wystawy :
 
Galeria im. Jana Pawła II, Karpacz -  23.X. – 30.X.1999  

WT 1999 

Katalog, prasa, teksty na temat wystawy

Tekst katalogowy :

WIARA I ROZUM

Wystawa „Wiara i rozum” miała swoją premierę w Karpaczu, w galerii im. Jana Pawła II, w listopadzie 1999 roku podczas sympozjum tkackiego, a na przełomie stycznia i lutego roku 2000 została przeniesiona do galerii tkackiej „na Jatkach”.

Pomysłodawcą i organizatorem wystawy była i jest - Ewa Poradowska - Werszler, która również była kuratorem Sympozjum Sztuki Włókna „Warsztat Twórczy-Kowary” i której marzy się, by tego rodzaju pokaz sztuki sakralnej powtarzać w jakimś rytmicznym przedziale czasowym. Pierwsza wystawa została dedykowana pamięci siostry Marii Małgorzaty Boguckiej, artystki sztuki włókna, członkini grupy tkackiej „10xTak”,uczestniczce kowarskich plenerów, w piątą rocznicę jej śmierci. Jej pełne wdzięku gobeliny nawiązywały do ludowych przedstawień żywotów świętych, średniowiecznych „Santa Conversatione”, wizerunków Matki Boskiej w przydrożnych kapliczkach, świętych obrazków pełnych kwiatów i słońca. Schematycznym obrazowaniem i radosną gamą barw Siostra Maria Małgorzata tkała swoje opowieści - modlitwy- adoracje.

Na wystawie przypomniano dwie jej prace - dyptyk „Św. Aniela i Św. Urszula” i „Psalm”- jasny ptak Ducha Świętego unoszący się nad morskimi falami, zamknięty świetlistym kręgiem.

W wystawie wzięło udział 17 artystów. Ich prace w bardzo różny sposób odnoszą się do tematyki sakralnej. Są tu i ikoniczne wizerunki Matki Boskiej - Madonny - Ostrobramskiej, Częstochowskiej, Licheńskiej.... i symboliczne wersje ukrzyżowań; są kompozycje abstrakcyjne oparte na motywie krzyża i metaforyczne lub dosłowne odniesienie do sakramentu komunii. Są i bardziej odległe wizje - poprzez układy kompozycyjne, odniesienia kształtu i koloru, przetworzenie tradycyjnej symboliki, operowanie światłem odwołujące się do konkretnych skojarzeń związanych bądź to z tradycją chrześcijańską, bądź z kościołem katolickim, bądź w ogóle z wiarą w Boga, w Bóstwo; z metafizyką, mistyką, epifanią.

Wielkiej różnorodności środków obrazu towarzyszy różnorodność środków wyrazu. Są tu więc zarówno klasyczne gobeliny jak i tkaniny plecione fakturalnie, są zarówno batiki, malarstwo na jedwabiu, jak i aplikacje; jest nawet technika dywanowa. Oprócz wełny używane są włókna sztuczne i włókna roślinne, ręcznie wyrabiany papier, sznurek, suszone rośliny, kora drzew....

Sztuka nasz, sztuka ery nowożytnej ma korzenie sakralne a jej oblicza bywały i bywają różne. Tkanina ma tutaj bogatą przeszłość. Pieczołowicie tkane arrasy, haftowane złotem i jedwabiem ornaty, aplikowane procesyjne sztandary - to tradycja. Współcześnie artyści w bardzo różny sposób odnoszą się do tematyki sakralnej i nie zawsze łatwo znaleźć im dla niej formę, która jednocześnie wniosłaby coś nowego i coś własnego - osobista refleksję. Sacrum nie lubi pokazywania palcem.

 Mottem wystawy są słowa Jana Pawła II: „Wiara i rozum niech nas przemienia/ nowe niech będą niebo i ziemia”. Do słów „wiara i rozum” można przecież dodać jeszcze jedno słowo, bardzo ważne dla duchowego rozwoju człowieka - słowo „sztuka”.  

Zofia Gebhard

 

Uczestnicy wystawy 

1. Maria Białowolska
2. Aleksandra Bibrowicz Sikorska
3. Maria Małgorzata Bogucka
4. Agata Buchalik Drzyzga
5. Bożena Burgielska
6. Kazimiera Frymark Błaszczyk
7. Maria Teresa Chojnacka
8. Krystyna Dyrda kortyka
9. Cecylia Kamińska Kowalewska
10. Zuzanna Kociołek
11. Józef Michulec
12. Janusz Motylski
13. Ewa Maria Poradowska Werszler
14. Gertraude Seidel

galeria foto